top of page
boals4.jpg
boals7.jpg
boals9.jpg
Reconsidering Language Teaching in th eLight of AI

2024. november, Odenthal-Altenberg, Germany

A  Reconsidering Language Teaching in the Light of Artificial Intelligence című kurzus

egyedülálló lehetőséget kínált arra, hogy mélyebben megérthessem, hogyan

változtatja meg a mesterséges intelligencia az idegennyelv-oktatás gyakorlatát. A

kurzus során előadások, műhelymunkák és interaktív gyakorlatok révén olyan

módszertani ötletekkel és eszközökkel ismerkedtem meg, amelyek nemcsak az AI jelentette kihívásokra, hanem az általa nyújtott lehetőségekre is választ adtak.

A programot Ulrike Sievers nyitóelőadása indította, amely bevezette a résztvevőket az AI szerepébe a nyelvtanítás kontextusában. Az előadás hangsúlyozta, hogy a technológia fejlődése új távlatokat nyit a pedagógiai eszközökben, miközben a tanár- diák kapcsolat emberi dimenziója továbbra is kulcsfontosságú marad. 

A hét folyamán részt vettem Norman Skillen Dramatic Storytelling műhelymunkáján,

amelyben a történetmesélés és a dráma összekapcsolása állt a középpontban. Az improvizációs technikák segítségével nemcsak a kreativitásunk fejlődött, hanem olyan praktikus eszközöket is kaptunk, amelyekkel a tantermi munka is gazdagítható. A "kamaraszínház" módszerével dolgozva egy kiválasztott történetet dramatizáltunk. Peter Lutzker előadásai és műhelymunkái új perspektívát nyújtottak a performatív

pedagógia alkalmazásáról. A kortárs irodalom feldolgozásától a költészetig és a

kreatív írásig olyan módszereket mutatott be, amelyek lehetővé teszik a diákok

érzékszerveken alapuló bevonását. Az AI kontextusában különösen releváns volt az a gondolat, hogy a tanulók aktív részvételére és kreativitására építő tanítási formák képesek ellensúlyozni mesterséges intelligencia túlzott térnyerését. A hét során a résztvevők között intenzív eszmecsere zajlott, különösen a tanári fórumokon, ahol megoszthattuk tapasztalatainkat és kérdéseinket. A zenei és művészeti programok, mint a közös éneklés és az „Artists' Night”, erősítették a közösség élményét és inspirációt nyújtottak a hétköznapi oktatási gyakorlatok gazdagításához.

A kurzus legfőbb tanulsága számomra az volt, hogy a mesterséges intelligencia

megjelenése nem csupán technológiai kihívás, hanem lehetőség is a pedagógiai megújulásra. Az interaktív, performatív módszerek és a kreatív nyelvtanítás eszköztára képes arra, hogy az AI által generált tanulási környezetben is megőrizze az emberi kapcsolatok és az egyéni kreativitás értékeit. Összességében a kurzus nemcsak új szakmai ismeretekkel gazdagított, hanem inspirált arra, hogy a mesterséges intelligenciát a nyelvtanítás hatékonyabbá és emberibbé tételének eszközeként használjam.


Molnár László

bottom of page